Allmänna Villkor

Expert städs Allmänna villkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT.

Expert Städ tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom städning och fönsterputs.
Dessa allmänna villkor gäller mellan Expert Städ och en fysisk person (“Kunden”) som beställer en eller flera av Tjänsterna från Expert Städ. Sådan beställning kan ske genom beställning av Tjänsterna via Expert Städ hemsida, via E-post eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Expert Städ och Kunden som reglerar villkoren för Expert Städ tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden (“Avtalet”). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. EXPERT STÄDS TJÄNSTER
1.1 Kunden beställer Tjänsterna vid enstaka tillfällen enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang, enligt vad som framgår i överenskommelse via e-post eller telefon.

2. EXPERT STÄDS ÅTAGANDEN
2.1 Expert Städ ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. Expert Städ personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och Expert Städ innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information.

2.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Expert Städ göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro har Expert Städ emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

3. KUNDENS ÅTAGANDEN
3.1 Kunden ska tillse att Expert Städ får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Expert Städ ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan exempelvis röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning (såsom ändamålsenlig dammsugare med munstycken), nycklar och portkod, samt information om hur Expert Städ får tillgång till den yta där Tjänsterna ska utföras. Om Expert Städ enligt Avtalet ska tillhandahålla utrustning eller material har Expert Städ rätt att debitera detta särskilt.

3.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Expert Städs personal om förhållanden som Expert Städ kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras samt om befintliga ledningar och materialval i Kundens bostad som kan ha betydelse för Expert Städs utförande av Tjänsterna.

3.3 Kunden är ansvarig för att informationen enligt punkten 4.2 hålls uppdaterad under hela avtalsperioden.

3.4 Expert Städs kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Expert Städ bär inget ansvar i samband med detta.

3.5 Kunden ska tillse att Expert Städs personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

4. EXPERT STÄDS RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER
4.1 Expert Städ har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Expert Städs personal, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Expert Städs personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Expert Städ bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

5. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER
5.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst 24 timmar innan att Tjänsten skulle ha utförts.

5.2 Sker avbokning senare än 24 timmar innan Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 100 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

5.3 Om Kunden önskar säga upp tjänsten så ska Expert Städs underrättas om detta via e-post till [email protected]. Uppsägning måste ske mer än 24 timmar innan nästkommande städning.

6. PRISER OCH AVGIFTER
6.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, gäller Expert Städs prislista som finns publicerat på vår hemsida under https://www.expertstad/priser. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och efter RUT-avdraget.

6.2 Expert Städ har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Expert städs kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg via e-post nyhetsbrev.

6.3 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Expert Städs vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Expert Städ rätt att debitera Kunden för utfört merarbete.

7. RUTAVDRAG
7.1 Kunden kan utnyttja RUT-avdrag avseende Tjänsterna, om och i den mån RUT-avdrag är tillämpligt. Expert Städ följer i denna del de lagar och regler för RUT-avdrag som är tillämpliga från tid till annan.

7.2 Kunden ska informera Expert Städ om Kunden inte avser att utnyttja RUT-avdrag.

7.3 Om Kunden inte betalar sin faktura i tid till Expert Städ, trots påminnelser, och fordran går vidare till Inkassotjänst eller till Kronofogden har Expert Städ rätt att debitera för den totala kostnaden för tjänsten utan rut-avdraget samt lagstadgade förseningsräntor och avgifter.

7.4 Om Skatteverket av någon anledning inte beviljar utbetalning av begärt belopp, har Expert Städ rätt att debitera Kunden motsvarande belopp. 

För mer information om RUT-avdrag, se www.skatteverket.se.

 

Have a great idea?

Let’s talk about
your project